Disclaimer

Kepada para pembaca blog ini,

-> Produk-produk dipaparkan adalah tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mencegah atau mengubati mana-mana penyakit.

-> Segala hasil keputusan di dalam blog ini adalah tidak tipikal. Hasil setiap individu mungkin berbeza-beza.

-> Jumlah pendapatan dipaparkan tertakluk kepada individu digambarkan dan bukan purata.

Sekian, harap maklum.

JOM KENALI APA ITU KALORI??

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. 


Hari ini kami nak share dengan anda pembaca di luar sana mengenai KALORI. Siapa di antara anda yang benar-benar telah faham serta tahu sebenarnya tentang apa itu KALORI? Jika anda tahu, Tahniah! Anda mungkin boleh berkongsi dengan mereka yang lain di luar sana supaya semua mendapat manfaat darinya. Jika anda tidak tahu pula, jangan khuatir sebab kami akan cuba berkongsi seberapa banyak maklumat yang kami tahu untuk kepentingan bersama. Jom, kita baca entri kali ini!


APA ITU KALORI??

Ok, soalan di atas sangat simple. Apa itu kalori? Kalori adalah seuatu unit untuk mengukur tenaga dari makanan. Tenaga biasanya diukur dalam unit Kilojoules (kJ) ataupun Kilokalori (kcal), namun lebih mesra dikenali dengan kalori umumnya. Lazimnya, jumlah tenaga yang diperlukan seorang individu dengan tahap aktiviti fizikal yang rendah adalah kira-kira 2,000 kalori sehari.

Adakah anda tahu berapa jumlah kalori yang badan anda benar-benar perlukan setiap hari?? Jumlah kalori seseorang itu dipengaruhi beberapa perkara seperti: 
  • Jantina
  • Usia
  • Saiz Tubuh Badan dan Komposisi
  • Tahap Aktiviti Fizikal
Secara umumnya, mereka yang bertubuh besar dan melakukan aktiviti fizikal yang berat dan kerap lebih memerlukan jumlah kalori yang lebih besar berbanding mereka yang bertubuh kecil. 


BAGAIMANA ANDA MENGAMBIL KALORI SETIAP HARI??

Anda pasti sedia maklum, jika jumlah tenaga yang kita ambil setiap hari dengan jumlah tenaga yang kita gunakan itu sama, anda pasti akan memperoleh berat badan yang stabil. Sebaliknya jika ia tidak sama, pasti akan dapat melihat perubahan pada angka di alat penimbang berat yang anda gunakan. 

Salah satu cara untuk memastikan imbangan tenaga masuk dan keluar adalah melalui jumlah pengambilan tenaga itu sendiri. Ini ditentukan sepenuhnya oleh sumber tenaga dari makanan yang kita ambil. Terdapat tiga jenis makronutrien yang membekalkan kalori melalui makanan iaitu; PROTEIN, LEMAK dan KARBOHIDRAT serta tidak lupa juga ALKOHOL

Sumber: www.healthworks.my


JIKA AMBIL LEBIH KEPERLUAN KALORI SETIAP HARI, APA CITER??

Tahukah anda, bagi setiap 8,000 kalori yang terkumpul anda akan menambah 1kg berat badan?! Mesti anda tak tahu kan? Sebab itu kita semua setiap hari berjaya mengumpul sedikit demi sedikit kalori yang tidak dibakar dan akhirnya pada setiap tahun berat badan kita meningkat tanpa kita sedari. Huhu. 

Contoh:

Jika seorang individu (lelaki) membakar 2,500 kalori sehari tetapi mengambil (makan) 3,043 kalori setiap hari maka dia akan menyimpan lebihan 543 kalori setiap hari sebagai lemak. 543 kalori X 365 hari = 198,195 kalori setahun kalori yang telah disimpan. Bermakna pada tahun tersebut, jumlah penambahan berat badan yang berlaku adalah 198,195 / 8,000 = 24.77kg. Wahh, diam tak diam kita telah menambahkan berat badan kita sebanyak 24.77kg SETAHUN!! 

Lihat, betapa banyaknya kalori yang kita simpan tanpa mengetahui apakah kesannya kepada tubuh badan kita. Kami akan senaraikan nanti kepada anda makanan dan minuman yang anda gemar untuk ambil beserta dengan jumlah kalori. Kami juga nanti akan berkongsi dengan anda aktiviti-aktiviti yang dapat membantu anda untuk membakar kalori dengan lebih mudah pada entri yang lain. 


CADANGAN KAMI UNTUK MAKANAN RENDAH KALORI :) 

Sebelum berhenti menaip, kami berikan kepada anda makanan yang kami percaya dapat bantu anda untuk mengurangkan jumlah pengambilan kalori seharian yang ternyata lebih baik untuk tubuh badan anda. ;) 

Disclaimer: Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mencegah atau mengubati mana-mana penyakit.

Sekian, jumpa lagi dalam entri akan datang! 

Independent Herbalife Member & Personal Wellness Coach:
Rizal +6016 441 5171
Yana +6013 355 4471

Ahli Bebas Herbalife Malaysia, Ahli Bebas Herbalife Selangor, Ahli Bebas Herbalife Shah Alam, Ahli Bebas Herbalife Klang, Herbalife Malaysia, Turun Berat Badan, Tambah Berat Badan, Pengurusan Berat Badan, Tambah Pendapatan Anda, Bekerja Dari Rumah, Kesihatan Badan, Pengedar Bebas Herbalife, Herbalife Independent Distributor, Herbalife Independent Member, Kami Nutri Club, Herbalife Cara Kurus, Herbalife Jana Duit, Saya Nak Kurus, Saya Nak Gemuk, Saya Nak Duit

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...